Myynti tekee yrityksesi tuloksen -

Yhteystiedot

PUH: 0400 608 812  |  Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

hor-contact-border

HALUATKO KUULLA LISÄÄ?
JÄTÄ NUMEROSI, NIIN SOITAMME SINULLE

hor-contact-border

OSTAISIKOHAN SITÄ KUKAAN?

Monessa yrityksessä on tilanne, että pöytälaatikossa on tuote tai tuoteidea, jolle arvellaan olevan potentiaalia markkinoilla. Sitä ei kuitenkaa ole tuotu markkinoille, koska myyntipotentiaalista ei ole saatu varmistusta?
 

Joissain yrityksissä on vastaavasti kehitetty pitkälle tuotteita, joille uskotaan olevan kysyntää ja sitten markkinoilletulovaiheessa kuvitellut ostajat eivät olekaan olleet kiinnostuneita.

ÄLÄ KYSELE, VAAN MYY ROHKEASTI

Perinteisesti markkinapotentiaalia on selvitetty kyselemällä ystäviltä ja tutuilta tai olemassa olevilta asiakkailta, jolloin on saatu varovaisen positiivisia kommentteja. Tai sitten on saatettu teettää markkinatutkimus, joka kertoo kiinnostusta olevan. Mitäpä jos näiden sijaan ottaisitkin jo tilauksia kiinnostuneilta?

Tilauksen saaminen vaatii tietenkin sen, että voit esitellä tuotteesi asiakkaalle. Esittelyä varten tarvitset jonkilaisen mallin tuotteestasi ja tiedot hinnasta sekä toimitusajasta.

Pari esimerkkiä koemyynnistä, joita markkinoilla käytettään jatkuvasti:

Rakennuttajat myyvät asuntoja kohteesta ennen sen rakentamispäätöstä. Tätä he kutsuvat ennakkomarkkinoinniksi. Työkalut, joilla tätä tehdään ovat pohjapiirros ja havainnekuvat asunnosta sekä tietenkin kohteen perustiedot. Kun kohde laitetaan tarjolle todellisille asiakkaille, saadaan selville todellinen kiinnostus kohdetta kohtaan: paljonko saadaan yhteydenottoja ja montako alustavaa kauppasopimusta laaditaan.

Lentoyhtiöt laittavat potentiaalisia reittejä myyntiin, mutta ne lennetään vain jos matkustajia saadaan riittävästi. Lentoyhtiö näkee paljonko kyseistä reittiä haetaan ja kuinka monta ihmistä oikeasti ostaa liput.

Molemmissa tapauksissa saadaan selville tuotteen yleinen kiinnostavuus ja todellisten ostajien määrä. On paljon turvallisempaa avata reitti tai aloittaa rakennuskohde kun osa tuotteista on jo myyty.

KETTERÄ MYYNNIN TESTAUS KÄYTÄNNÖSSÄ
Yritysten välisessä kaupankäynnissä voit käyttää esimerkiksi seuraavanlaista ketterää toimintamallia myynnin testaamiseen:
  1. Määrittele testattavan tuotteen potentiaalinen kohderyhmä ja sille sopiva argumentointi. Näin saat testattavan perusolettaman.
  2. Laadi potentiaalista kohderyhmää kiinnostava asiantuntija-artikkeli, jonka lähetät heille sähköpostilla.
  3. Katso seurantatiedoista, ketkä ovat aiheesta kiinnostuneita
  4. Soita kiinnostuneimmille ja keskuste heidän kanssaan tarkemmin tuotteestanne, selvitä voitko saada heiltä tilauksen tai mitkä syyt estävät tilaamasta teiltä
  5. Analysoi vahvistavatko kohdissa 3 ja 4 keräämäsi tiedot perusolettaman oikeaksi ja päätä jatkotoimenpiteistä

Ps. Aiheesta myös koulutus.

- Jani Karhunen